Od ukończenia przeze mnie edukacji na poziomie szkoły średniej a potem wyższej minęło już sporo czasu. Moja starsza córka, która zapytała mnie dlaczego na poziomie Liceum Ogólnokształcącego musi się uczyć "interpretacji geometrycznej i algebraicznej wartości bezwględnej" ? Niestety dla mnie, kolejnym pytaniem córki było : "czy taka wiedza przydaje się w codziennym życiu ?". Jeżeli licealista -ka planuje kontynuować edukację w kierunku i dziedzinie, która może wykorzystywać tę wiedzę - również póżniej na gruncie zawodowym - to pewnie tak. W innym przypadku ... hmm
Jaki zakres matematyki jest zatem obszarem praktycznych umiejętności dla większości ludzi w życiu codziennym ?
Dodawanie - odejmowanie , mnożenie - dzielenie.
Sprawność obliczeń w tych działaniach matematycznych jest nie tylko użyteczna ale również jest doskonałym stymulantem aktywizującym lewą półkulę mózgową. Jeżeli wyniki nie są "wykute na pamięć" ale obliczenia są dokonywane na bieżąco w wyobraźni - stymulowana jest również prawa półkula mózgowa. Mistrzowie sorobanu wyobrażają sobie działania matematyczne poprzez przesuwanie koralików na liczydle - właśnie sorobanie. Ze względu na konstrukcję tego liczydła mogą znacznie szybciej i bezbłędnie dokonywać obliczeń na wysokich wartościach. Co prawda umiejętność szybkiego liczenia jest spektakularna, jednak to nie ona jest najważniejszym efektem takiego sposobu obliczeń.
Znaczne zwiększenie szybkości przetwarzania danych w mózgu